Thursday, January 8, 2009

Kusut

** Artikel ini ditulis pada 19 Disember 2008.



Kusut. Kalau ikutkan definisi sebenar dari segi bahasa, kusut bermaksud sesuatu yang tak terurus. Kalau nak cantikkan lagi perkataan tu, kita tambah ‘masai’ di belakang ‘kusut’ menjadi kusut masai. Namun itu bukan bermakna maksudnya dah bertukar menjadi lebih cantik. Tapi lagi serabut maksud dia. Maybe ramai yang tahu, kusut masai ni bukan dinilai dari segi rupa fizikal semata-mata, tapi dari segi emosi, perbuatan dan banyak lagi perkara yang sampai orang tengok pun akan cakap, “Apahal mamat ni?”. Tiada sesiapa pun minta jadi kusut. Ianya datang dengan sendiri. Macam tulah definisi kusut dari perspektif aku. Aku kusut. Memang tengah kusut ditambah dengan sedikit masai secukup rasa. Macam-macam benda yang boleh buat aku kusut ni. Kalau dah kusut tu, tengok tv citer favourite pun rasa menyampah. Drive kereta pun macam nak lawan Alex Yong yang drive F1 tu. Rasa cam nak tempeleng orang. Hahaha.. Suka hati je kan.. Kusut kusut.. Cepatlah ko blah dari hidup aku ni..

Kusut 2. This paragraph is about a boy who lost his friend in order to be a good son. Let me tell u a story. Diantara berjuta peminat haiwan bernama kucing, aku salah seorang daripadanya. Aku pun tak tahu since when aku suka kucing ni. I hated cats for quite some times before. Dulu waktu kecik-kecik, aku penah kena cakar dengan kucing kat kaki. Sampai sekarang ada tanda lagi. Kat MRSM dulu pun aku kena cakar , sipi lagi nak kena nadi. So aku memang tak suka kucing. Takut actually. Since I was a kid, memang parents aku tak kasi bela kucing sebab aku ada asthma/lelah. So, no pets and no carpet in my house. Sekarang ni dalam 4/5 tahun yang lepas aku start suka kucing. Belajar pegang kucing. It’s quite interesting actually playing with cats. Kucing cute, of course selain kucing kurap. The same thing applies in my house till now, NO CAT! Even though I’m not an asthmatic person anymore, still cannot lah.. Recently one day, I found a very beautiful cat. The grayish fur pattern on his body is like a panther. My father was there. I was really exited. HE told me to bawak balik rumah the cat. So I did. I named him Panther. My sisters and nieces are much exited since Panther was the first one to be kept by us. Aku dengan exited nya keluar beli makanan, shampoo and rantai leher, siap loceng lagi. After 2 days, ayah suruh aku buang my Panther sebab my niece had an asthma attack probably because of Panther’s fur. Dengan sedihnya aku membuang Panther kat tempat aku jumpa dia. Then the next morning, I found out that Panther was playing inside my house. My sister said that my mom told them to pick him up because she was afraid if Panther failed to find food. But it’s only long for one day. My mom decided to change her mind. Panther was sent to rumah kawan my mom. I was so sad and miss Panther. Because of obeying my parents, I lost my friend, Panther. I love Panther, and I love mom and dad, no doubt. To Panther, grow well. Kusut, kusut.

Kusut 3. Love is something that u give, and u get back in return. If u didn’t get it back or u feel like u stop getting it, then, it’s over. Full stop. Kan best kalau love tu simple camtu. Unfortunately, love is more than that. Kalau cakap pasal cinta ni sampai esok pun tak habis. Setiap pertemuan ditakdirkan perpisahan. Setiap perpisahan dalam cinta, akan meninggalkan luka walaupun berpisah dengan cara baik mahupun bekas pasangan kekasih tu dah memaafkan antara satu sama lain. But lets not to forget, luka boleh sembuh tapi it will leave a scar that will be there forever. Scar? Sekarang banyak pulak krim hilangkan scar. Camne tu? Huhuhu... Apapun, kita kena sentiasa berdoa agar kita mendapat yang terbaik yakni seorang yang betul-betul sayang kita tak kira walau apapun diri kita ni. Kiranya macam terima seadanya dan segalanya pasal diri kitalah. Hurm... pernah gak terfikir nak jadi sorang yang tak setia or curang... tapi tak pernah buat pulak. Maybe takkan buat kot sebab kalau aku dah sayang tu, aku takkan buka pintu hati untuk orang lain selagi bersama. Ramai lagi kat luar sana yang macamtu. Huhu.. Hope aku akan kekal begitu. Kalau masa couple dah pandai buka hati untuk orang lain or curang, dah kawin nanti camnelah pulak kan... satu lagi, dalam bercinta ni kenalah jujur dari segala segi. Jangan buat orang lain menderita sebab life ni berputar macam roda. Hari ni kita buat orang merana, tertanya-tanya, tersiksa, esok-esok kena kat batang hidung kita sendiri. Waktu tu barulah kita tahu the real pain of love. So untuk elakkan semua ni, tanamkan sifat jujur. Kalau nak berpisahpun, jujur saja. Memang susah tapi itu yang terbaik. To my friend Jeff, aku doakan ko dapat jumpa someone better. This paragraph is a tribute to your lost-love story. And for me. So kawan-kawan, doakan aku bahagia selama-lamanya bersama yang tersayang dan you all janganlah curang. Haha! To you, I loved u.

No comments: